”Olika mobbares sätt och medel för mobbningen skiljer sig åt, men alla mobbare har följande drag gemensamma: (Ur Barbara Colorosos ”Mobbningens tre ansikten”)
- Vill dominera andra människor
- Utnyttjar andra för att få vad de vill ha
- Har svårt att se en situation från någon annans synpunkt
- Bryr sig bara om sina egna önskemål och behov och struntar i andras rättigheter och känslor
- Passar på att göra illa andra barn när föräldrarna eller andra vuxna inte ser det
- Ser mindre syskon eller kamrater som ett byte (mobbning kallas ibland också ”rovdjursbeteende” —)
- Använder sig av lögner, rykten och kritik för att projicera sina egna brister på sina offer
- Vägrar ta ansvar för sina handlingar
- Har ingen förmåga att se de kortsiktiga, långsiktiga och möjligen icke avsedda konekvenserna av sitt handlande
- Har stort behov av att bli uppmärksammade”
Dan Olweus i ”Mobbning bland barn och ungdomar” (Rädda Barnen):
—Det måste understrykas att punkterna nedan bara ska ses som huvudtendenser. Det är dock sannolikt att en aktiv mobbare företer minst ett och vanligen flera av följande allmänna kännetecken:
- en mer positiv attityd till våld än elever i allmänhet
- ett stakt behov av att dominera och undertrycka andra elever, att hävda sig med hjälp av makt och hotelser och att få sin vilja fram
- pojkar som mobbar är ofta fysiskt starkare än sin kamrater, i synnerhet starkare än mobboffren
- ofta hetsiga och impulsiva och har svårt att tåla hinder och misslyckanden (låg frustrationstolerans)
- >har svårt att underordna sig regler
- framstår som tuffa och visar föga medkänsla med elever som blir mobbade
- uppträder ofta aggressivt också mot vuxna, både lärare och föräldrar
- har lätt för att prata sig ur besvärliga situationer