Vem är mobbaren?

”Olika mobbares sätt och medel för mobbningen skiljer sig åt, men alla mobbare har följande drag gemensamma: (Ur Barbara Colorosos ”Mobbningens tre ansikten”)

  1. Vill dominera andra människor
  2. Utnyttjar andra för att få vad de vill ha
  3. Har svårt att se en situation från någon annans synpunkt
  4. Bryr sig bara om sina egna önskemål och behov och struntar i andras rättigheter och känslor
  5. Passar på att göra illa andra barn när föräldrarna eller andra vuxna inte ser det
  6. Ser mindre syskon eller kamrater som ett byte (mobbning kallas ibland också ”rovdjursbeteende” —)
  7. Använder sig av lögner, rykten och kritik för att projicera sina egna brister på sina offer
  8. Vägrar ta ansvar för sina handlingar
  9. Har ingen förmåga att se de kortsiktiga, långsiktiga och möjligen icke avsedda konekvenserna av sitt handlande
  10. Har stort behov av att bli uppmärksammade”

Dan Olweus i ”Mobbning bland barn och ungdomar” (Rädda Barnen):
—Det måste understrykas att punkterna nedan bara ska ses som huvudtendenser. Det är dock sannolikt att en aktiv mobbare företer minst ett och vanligen flera av följande allmänna kännetecken:

  • en mer positiv attityd till våld än elever i allmänhet
  • ett stakt behov av att dominera och undertrycka andra elever, att hävda sig med hjälp av makt och hotelser och att få sin vilja fram
  • pojkar som mobbar är ofta fysiskt starkare än sin kamrater, i synnerhet starkare än mobboffren
  • ofta hetsiga och impulsiva och har svårt att tåla hinder och misslyckanden (låg frustrationstolerans)
  • >har svårt att underordna sig regler
  • framstår som tuffa och visar föga medkänsla med elever som blir mobbade
  • uppträder ofta aggressivt också mot vuxna, både lärare och föräldrar
  • har lätt för att prata sig ur besvärliga situationer

Kommentera