Vad kan skolan göra?

Dan Olweus, svensk forskare i Bergen, Norge, är en ledande expert på mobbningsfrågor, och har konstruerat mycket framgångsrika åtgärdsprogram. En handbok, utgiven 1999, presenterar enkelt och lättillgängligt hans metod. Kan beställas här direkt från Rädda Barnen. Se länk nedan.

Dan Olweus’ fyra nyckelprinciper för att motverka mobbning

Skapa en skolmiljö som kännetecknas av:

  1. Värme, positivt intresse och engagemang från de vuxna.
  2. Tydliga gränser när det gäller oacceptabelt beteende.
  3. Vid överträdelser konsekvent användning av icke-fientliga, icke-fysiska sanktioner (fostran till skillnad från bestraffning).
  4. Auktoritativt (inte auktoritärt) uppträdande från de vuxnas sida gentemot barnen (en ryggradsstruktur till skillnad från en murstruktur).

Litteratur från Rädda Barnen: http://se-web-01.rb.se/Shop/Products/ProductCategory.aspx?menu=1&SectionId=889&FromPager=true&nextIndex=6

 Ett effektivt och väl underbyggt antimobbningsprogram bör (enligt forskaren Ken Rigby) innefatta:

  1. Ett bestsämt uttryck för skolans och all personals målsättning — att arbeta mot mobbning och trakasserier i alla former.
  2. Tydligt definiera vad mobbning innebär, med klargörande exempel.
  3. Deklarera alla skolans individers och gruppers — rätt att slippa antastas och förödmjukas av andra.
  4. Klargöra att de som bevittnar en mobbningssituation är skyldiga att försöka hejda mobbningen.
  5. Uppmuntra föräldrar och barn som oroar sig för mobbning att tala med skolans personal om problemen.
  6. Ge en beskrivning av hur skolan avser att behandla mobbningsproblemet.
  7. Ha en plan för att utvärdera programmet efter en kort tid.

Punkterna ovan ur Barbara Coloroso: ”Mobbningens tre ansikten”

Kommentera